O nas
Publiczne Przedszkole Freinetowskie z językiem angielskim na co dzień
Koncepcja pracy Przedszkola „Kameleon” w Pabianicach
Przedszkole „Kameleon” będzie realizować założenia pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym według koncepcji pedagogicznej Celstyna Freineta, która stanowi filary oparte na wspieraniu dzieci w:
- samorozwoju
- twórczości
- demokracji życia
- samorządności
- swobodnej zabawie
oraz
- samodzielności
- odpowiedzialności
- współpracy
- swobodnej, naturalnej nauki i komunikacji w języku polskim oraz języku angielskim.
Aby realizować ww założenia tworzymy dzieciom warunki:
- do bogatych doświadczeń poznawczych poprzez zapewnienie różnorodnych pomocy i środków dydaktycznych niezbędnych a zarazem inspirujących doświadczeń w poznawaniu otaczającego świata, również przez ich dostępność i bliskość;
- zapewnić dzieciom czas do swobodnej zabawy we wszystkich jej wymiarach i rodzajach (zabawy manipulacyjne, badawcze, konstrukcyjne, tematyczne, dydaktyczne, ruchowe, dramowe, teatralne, animacyjne itp.);
- zapewnić dzieciom możliwości wyboru i planowania własnej aktywności, samokontroli i samooceny przy jednoczesnym udzielaniu wsparcia w realizacji zaplanowanych działań;
- do podejmowania różnorodnych działań, w odpowiedzi na zainteresowania dzieci dla rozwijania kreatywności werbalnej i pozawerbalnej – artystycznej: plastycznej, muzycznej, technicznej i teatralnej, będącej zarówno wyrazem opisywania świata takim jakim widzi je dziecko, a zarazem jak dziecko postrzega świat „oczyma” wyobraźni;
- do decydowania i włączania się w planowanie własnej aktywności i organizację życia przedszkola, grupy przedszkolnej poprzez wspólne ustalanie reguł życia, podejmowania odpowiedzialności na rzecz grupy i sali, samoocenę i ocenę koleżeńską;
- do inicjowania aktywności we współpracy dla rozwijania samorządności, komunikacji, odpowiedzialności i respektowania potrzeb i praw rówieśniczych.
- do nabywania w zakresie rozszerzonym kompetencji językowych w odniesieniu do języka angielskiego w każdym dniu obecności w przedszkolu;
- kontaktu ze środowiskiem przyrodniczym, społecznym i kulturowym.
Wspierając wszechstronny rozwój dziecka w wieku przedszkolny przedszkole zapewnia realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego ujętej w czterech obszarach rozwojowych: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
Wartości, które uznajemy za nadrzędne w pracy przedszkola, to:
- człowiek i jego godność
- zdrowie
- szacunek
- wolność
- prawda
- piękno
- bezpieczeństwo
- rozwój
- innowacyjność
Wartości ww dotyczą budowania relacji na wszystkich poziomach: nauczyciel – dziecko, dziecko-dziecko, nauczyciel-rodzic. Stanowią one fundament respektowania Praw Dziecka i Praw Człowieka.
Każdemu dziecku przyznajemy prawo do indywidualnego tempa w rozwoju, prawo do popełniania błędów, rozwijania zainteresowań, głosu w swoich sprawach, wyboru: z kim, jak , kiedy i co robi?, prawo do swobodnej zabawy i nauki oraz emocji.
Kompetentne dziecko do zdrowe i radosne dziecko, szczęśliwe oraz samodzielne, odpowiedzialne, uważne, kreatywne, otwarte, świadome uczuć, komunikatywne, empatyczne, cierpliwe. Dziecko mające poczucie własnej wartości.
Przewodnikiem dla dzieci w przedszkolu będzie Celestynka, która wprowadza dzieci do wielkiego świata i pomaga im odkryć to co nieodkryte, zobaczyć to co nie było wcześniej widziane, usłyszeć i nazwać to czego nie nazwano wcześniej.
To przewodniczka, podróżniczka, z którą łatwiej i raźniej podróżować po nieznanych lądach i zakątkach rzeczywistości, która nas otacza.
W pracy wychowawczo – dydaktycznej wykorzystamy bogaty zestaw metod i technik, a w szczególności C. Freineta:
- Reguły życia – ustalone z dziećmi w każdej grupie, które stanowią podstawę odniesienia w sytuacjach wymagających rozwiązywania zarówno problemów jak i konfliktów rówieśniczych udokumentowane w sali oraz w Księdze Reguł Życia, jako prawo wewnętrzne grupy.
- Krąg i narady grupowe – stanowiące podstawę do planowania przez dzieci własnych aktywności w ciągu dnia oraz inspirowania do samooceny zachowań, przyjmowania odpowiedzialności.
- Planowanie pracy – stanowiące podstawę do indywidualnych decyzji o rodzaju aktywności i samooceny. Wyeksponowane na tablicy planowania.
- Odpowiedzialności – wymyślone przez dzieci i realizowane tygodniowo.
- Swobodny tekst/rysunek – dzieci rysują lub opisują własne historie i prezentują je na forum grupy.
- Kompleks zainteresowań / projekt badawczy – tematy kompleksowe wynikające z wybranych tekstów swobodnych dzieci, dostosowane do aktualnych zainteresowań i potrzeb dzieci, zgodnie z ich wyborem.
- Doświadczenia poszukujące – poszukiwanie odpowiedzi na zadane pytania poprzez doświadczanie z wykorzystaniem fiszek poszukujących oraz dokumentowanie tych doświadczeń.
- Badanie najbliższego otoczenia przez obserwacje: obserwacje „Jakie rzeczy są teraz?”, obserwacje historyczne (rekonstrukcje przeszłości), obserwacje eksperymentalne (odkrywanie przyczyn i skutków, typu: Co by było gdyby?).
- Fiszki autokorektywne – dzieci same sprawdzają poprawność wykonywanych prac, zadań i ćwiczeń oraz poprawiają swoje błędy.
- Sprawności – wybrane i zdobywane przez dzieci zgodnie z ich gotowością i potrzebami, wzmacniające poczucie kompetencji w wybranej dziedzinie według ustalonych zasad.
- Prezentacje dziecięce – prezentacje przed grupą dotyczące realizowanego tematu lub zainteresowań dzieci, dzieci stają się ekspertami w danej dziedzinie i uczą się od siebie wzajemnie.
- Teatr – różne formy przedstawień dla dzieci i przez dzieci: teatr Kamishibaj, teatr cieni, zabawa w teatr, zabawy animacyjne i opowieści ruchowe oraz cykliczny raz w roku przedszkolu Festiwal Bajek, jako forma prezentacji osiągnięć dzieci przygotowany dla dzieci w przedszkolu i rodziców.
- Księga życia grupy – dokumentowanie przez dzieci za pomocą rysunków lub opisów wydarzeń z życia grupy.
- Korespondencja – okolicznościowe przygotowywanie rysunków i opisów podtrzymujące tradycje świąteczne i rodzinne.
- Zajęcia inspirujące – z wykorzystaniem projektowanych sytuacji edukacyjnych w odpowiedzi na potrzeby edukacyjne dzieci i z uwzględnieniem ich propozycji i zainteresowań.
- Mapy myśli (Siatki pytań) – udokumentowane i wyeksponowane w sali pytania dzieci dotyczące realizowanego tematu, kompleksu, projektu na podstawie których nauczyciel projektuje i konstruuje zajęcia.
- Swobodna ekspresja muzyczna, plastyczna, konstrukcyjna – zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami dzieci.
- Prace ogrodnicze – zapewniające kontakt z przyrodą i potrzeby obserwacji dzieci.
- Prace porządkowe i sytuacje samoobsługowe – adekwatnie do potrzeb dzieci i grupy.
- Gry i zabawy – z zakresu pedagogiki zabawy: wstępne, na poznanie, integracyjne i przełamujące bariery komunikacyjne, ruchowe, taneczne, animacyjne i fabularyzowane.
- Zabawy tematyczne – w odpowiedzi na zainteresowania dzieci, sprzyjające rozwijaniu kompetencji społecznych.
- Zadań inspirujących – umożliwianie dzieciom realizację wyzwań w obszarze najbliższego rozwoju.
- Zadań wielowariantowych – umożliwiających dzieciom dokonywanie wyboru aktywności w dniu aktywności.
- Techniki twórczego myślenia wg E. Nęcki – Analogia personalna, Tysiąc definicji, Analogia prosta, Lista atrybutów, Podobieństwa, Bricolage, Co by były gdyby?, Burza mózgów – pozwalających na rozwijanie kreatywności werbalnej i niewerbalnej.
W procesie wychowawczym odwołujemy się do przyjętych w grupie „Reguł życia”, wykorzystujemy autorefleksję dziecka w kontekście przyczyn i skutków działania, budując w dziecku samoświadomość i wskazując na różnice pomiędzy dobrem i złem. Wykorzystujemy samoocenę – jako technikę wzmacniania motywacji do uczenia się i pozytywnego obrazu samego siebie.
W przypadku zachowań akceptowanych społecznie udzielamy wzmocnień:
- Uznanie i pochwała – wskazując na wysiłek dziecka, zaangażowanie i efekty.
- Umożliwiamy pełnienie ról w grupie (prawa ręka) i przyjmowanie odpowiedzialności bardziej wymagających.
- Szczególne zaufanie wobec dziecka – wspieramy samodzielność w inicjowaniu działań przez dziecko.
W przypadku nie stosowania się do ustalonych reguł i zasad stosujemy:
- Konsekwencje naturalne – następstwo niewłaściwego działania.
- Autorefleksja – w kontekście przyczyn i skutków.
- Propozycje działań wyciszających.
- Informacja zwrotna w oparciu o komunikat „JA” – wyrażenie przez nauczyciela smutku, rozczarowania, przykrości z powodu zachowania dziecka.
- Tłumaczenia i wyjaśnienia – poszukiwanie wraz z dzieckiem samodzielnych rozwiązań : „Co możesz zrobić następnym razem…?” Wyrażenie wiary w możliwości dziecka, że potrafi i może inaczej postąpić w przyszłości.
- Czasowe odebranie przywileju i wskazanie przyczyny. Przekierowanie aktywności dziecka na inne zadania i aktywności.
Takie podejście wychowawcze wspiera dziecko w rozwijaniu samoświadomości dostrzegania własnych mocnych stron i obszarów dalszego rozwoju. Tworzy to warunki do nabywania umiejętności zarządzania sobą i ponoszenia odpowiedzialności oraz przyjmowania konsekwencji własnych działań. Wspiera dziecko w umiejętności podejmowania decyzji i wyzwań.
Nauczyciele i pracownicy przedszkola odpowiedzialni są za współtworzenie wizerunku przedszkola i tworzenie właściwego klimatu.
W ramach oferty przedszkola proponujemy dzieciom:
- rozszerzoną naukę języka angielskiego w każdym z oddziałów – 5 razy w tygodniu w wymiarze czasu adekwatnym do możliwości i potrzeb dzieci,
- organizację zajęć logopedycznych,
- organizacje zajęć korekcyjno – kompensacyjnych,
- cztery posiłki dziennie z uwzględnieniem zróżnicowanej diety, w tym dla dzieci na diecie bezglutenowej, bezbiałowej itp.
Ponadto na życzenie rodziców, po godzinie 13.00, organizujemy zajęcia dodatkowe – rozwijające zainteresowania dzieci.